22 Mayıs 2017
  • Ankara 13 °C
  • İzmir 22 °C

93 yıl sonra ata topraklarına gittiler

Doğduğu topraklardan, Grevena'dan çocuk yaşta Isparta'ya göç eden mübadillerin çocukları ve torunlar, 93 yıl sonra ata toprakları Yunanistan'a gitti.

1923 yılında yapılan Lozan Barış Antlaşması'na göre Yunanistan'dan Isparta'ya gelen mübadillerin çocukları ve torunları ata topraklarına gitti. Mübadele döneminde Isparta'dan Selanik'e göç eden mübadillerin çocukları tarafından davet edilen Ispartalı mübadiller, dostluk otobüsüyle Yunanistan'a hareket etti.

Yunanistan'da büyük bir heyetin kendilerini karşılayacaklarını ifade eden Dernek Başkanı Konuk, şunları kaydetti: "Esasında bu mübadilin iki boyutu var. Mübadele 1924'te oldu ama 1919'da başladı. Batı cephesi komutanı Ali Fuat Paşa bir tamim göndererek Burdur, Isparta, Aydın, Denizli Isparta çevresinden Barla Rumlarının Yalvaç'ta birkaç Rum ailesi var, onların Uluborlu Rumlarının Derhal Konya yolu ile Anadolu topraklarının terk edilmesi konusunda bir tamimi var Ali Fuat Paşa'nın 314 numaralı bir tamimi buna dayanarak 1919'da başladı. Bu mübadele esasında Ali Fuat Paşa'nın emri gereği Denizli ve Aydın Rumları Isparta'ya geldi. Kuleönü'nden tren ile Eğirdir'e oradan bir takım kayıklarla Gelendost'a oradan da Konya'ya gönderildiler. Kayseri, Malatya ve Halep yolu ile bir şekilde Yunanistan'a ulaştılar. İşte biz bu önceden gidenlerin misafiri olarak gidiyoruz. Esasında Emre Mahallesi'nde bulunan Müslüman kardeşlerimiz Selanik Belediye Başkan Yardımcısı da Isparta Rum torun bir şekilde mübadil dediğimiz zaman 1919'a dayanıyor. 1919-1924 arası bir göçün öyküsünü araştırmak üzere Yunanistan'a gidiyoruz.

Biz önce Lozan Mübadilleri olarak Yunanistan gezisini yapıyoruz. Önce Selanik'e gidiyoruz orada atalarımızın bulunduğu yere ve atamızın evini ziyaret etmeye gidiyoruz. Selanik'ten Isparta'ya 1473 kişi geliyor. Isparta'dan da Atina'ya 1750 kişi gidiyor. Kaderlerimiz aynı her ne kadar ayrı devletin çocukları olsak da ortak yanımız Ispartalı olmamızdan kaynaklanıyor. Onlar Isparta'da asırlarca kalmışlar, bizim atalarımızda Selanik'te asırlarca kalmışlardır. 1923 Lozan Anlaşmasıyla her iki taraf yer değiştirmek zorunda kalıyor. Biz 1473 kişi Isparta'ya yerleştiriliyoruz, onlarda 1750 kişi Antalya Limanına iniyorlar oradan yunan hükümetinin tahsis ettiği gemiyle Atina'nın İyon kentine yerleşiyorlar. Oranın ileri gelen devlet başkanları bizi karşılayacaklar. Biz buradan koromuzun bir bölümünü götürüyoruz, orada Türk sanat müziğinden eserler sunacağız onlarda bize yunan sanat müziğinden eserler sunacaklar. Akşam yemeğinde buluşacağız dertleşeceğiz, birbirimizle kaynaşmaya çalışacağız. Dostluk otobüsü olarak bu otobüsü ilan ettik. Otobüsümüzde 50 kişi bulunmaktadır.

Otobüsümüzde Isparta Kent Konseyi Başkanı, Anneler Derneği Başkanı, Gazeteci köşe yazarımız Bayram Aygün bey de bulunmaktadır. Biz yolculuğa başlamadan önce Sayın valimizin yanına gittik ve Isparta'nın selamlarını kendilerinin selamlarını ve buraya davet ettiklerini söylememizi istediler. Aynı zamanda ben Belediye Başkanımız Sayın Yusuf Ziya Günaydın'a teşekkür ediyorum. Oranın belediye başkanlarına hediyeler verdiler, biz o hediyeleri oradakilere takdim edeceğiz ve davetlerini de ileteceğiz. Onlar buraya geldiklerinde zeytin dalı portresi hediye ettiler biz onlara Isparta'nın gülü portresini hediye edeceğiz. Onlar buraya geldiklerinde bizi davet ettiler, bi zde bu davete icap açısından 50 kişilik otobüsümüzle onlarla görüşüp dostluk mesajları vermeye gidiyoruz. Velhasıl tüm Isparta halkının gül kokulu selamlarını iletmeye gidiyoruz."

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Isparta’nın yüzü ‘Gül’üyor22 Mayıs 2017 Pazartesi 08:35
  • Motosiklet kazasında acı ölüm21 Mayıs 2017 Pazar 12:25
  • Arabadan İn, Bisiklete Bin21 Mayıs 2017 Pazar 12:23
  • Isparta Şehitliği o kuruma devredildi21 Mayıs 2017 Pazar 08:38
  • SDÜ 8 Ülkede Sınav Açıyor20 Mayıs 2017 Cumartesi 13:44
  • İnandı ve başardı20 Mayıs 2017 Cumartesi 12:43
  • Sanayi esnafından Ramazan yemeği20 Mayıs 2017 Cumartesi 11:42
  • Miryokefalon Zaferi Gelendost’a ivme kazandıracak20 Mayıs 2017 Cumartesi 10:41
  • 19 Mayıs coşkusu20 Mayıs 2017 Cumartesi 09:40
  • Esnaf istedi, Günaydın bakanlıktan talep etti20 Mayıs 2017 Cumartesi 08:39
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2013 kent 32 | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.