26 Temmuz 2017
  • Ankara 29 °C
  • İzmir 28 °C

Gölcük Isparta'nın ülküsüdür

Milli Parklar Bölge Müdürü Adnan Yılmaztürk, Gölcük Tabiat Parkı'nı geleceğe taşıyacak adımları tek tek anlattı, 5 yıl süre istedi.

Isparta, Burdur ve Antalya'yı kapsayan Mili Parklar Bölge Müdürlüğü içerisinde Gölcük ve Kızıldağ'ın olduğu doğal koruma alanları ve milli park alanları ile ilgili önemli bir çalışma süreci başlattı. Mutlak koruma oranlarını düşüren Milli Parklar Bölge Müdürlüğü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı aracılığıyla SİT derecesi değerlendirme süreci başlattı.Hedef: 5 yıl içinde milli parklar ve SİT alanlarında koruma-kullanma dengesini oluşturmak, geleceğe taşıyacak projeler gerçekleştirmek.

Milli Parklar Bölge Müdürü Adnan Yılmaztürk, Basın Kulübü'nün canlı yayın programında yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi. Yılmaztürk, 5 yılda Gölcük'ün Abant'ı geçeceğini iddia ederek, şöyle konuştu:

500 BİN HEKTAR KORUMA ALANI

Antalya, Burdur, Isparta coğrafyası biyo çeşitlilik ve doğa açsısından dünya ölçeğinde çönemli bir alanımız. 7 milli parkımız, 8 tane tabiat parkımız, 16 sulak alanımız var. 500 bin hektar toplam koruma alanımız var. Bu alan bazı ülkelerin koruma alanalarından daha fazladır. Endemik bitki yönünden çok önemli yerlerimiz var. 0’dam n 2000 metreye kadar yükselen dağlarımız var. Bu da zengin bir biyoçeşitlilik oluşturuyor.

UYGULAMA PLANLARINDA CİDDİ SORUNLAR YAŞANDI

Önce bir alan milli park ilan edildiğinde bir koruma bandına alınıyordu. Sonraki çalışmalarda ülkenin ihtiyaçlarını sürdürebilir kullanma denilen bir anlayışla planları yansıttı. Isparta’da 4 alanının uzun dönem gelişim planları yapıldı. Ama yapılırken maalesef  mutlak koruma alanı çok yüksek olduğu için uygulamada ciddi sorunlar meydana geldi. Kızıldağ Milli Parkı’nın 2008 yılında planı yapıldı ve onaylandı. Yazılı Kanyon Tabiat Parkı’nın planı yapıldı ve onaylandı. Kovada Gölü Milli Parkı planı yapıldı ve onaylandı. Gölcük Parkı planı yapıldı ve onaylandı. Ama uygulamada sorunla karşılaşıldı. Bu planlar özel firma tarafından ihaleye verildi ve yaptırıldı. Uygulama alanları çok yüksek tutulduğundan uygulanamaz hale geldi. 2012 yılında biz bu planların revizyonunu istedik. Çünkü ciddi sosyal çatışma meydana geliyordu.

4 ALAN İÇİN REVİZE PLANI

Türkiye’de tek bizde bölge planlama bölge alanları müdürlüğü kuruldu. Biz 4 alan için de revize programı aldık. Yazılı Kanyon Tabiat Parkı’nın mutlak koruma alanını sadece yüzde 5’ti. Biz bu alanı tamamen bilimsel ve alanın ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde yüzde 27’ye düşürdük. Geçtiğimiz Ağustos’un 27’sinde Gölcük’te mutlak koruma planını yüzde 3,7’e düşürdüm. Gölcük Isparta için stratejik bir yerdir ve önemli bir alandır. Isparta’nın ülküsüdür. Abant’tan daha ileridir. Biz tamamen sürdürülebilir kullanım mantığıyla bunu yüzde 3,7’ye düşürdük. Onay için genel müdürlüğe yazdık. İnşallah bu plan onaylanacak.

YENİDEN SİT DEĞERLENDİRMESİ

Milli Parklar’da uygulama süreçleri zor bir süreçten geçti. Koruma planı mantığını biz ABD’den almışız. Sitlerde ilan edilirken, tüm alanlar birinci derece sit alanı olarak ilan edilmiş. Böyle olunca her şey kilitleniyor. Bizim bu çalışmalarımızdan esinlenerek Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tabiat varlıkları Koruma Genel Müdürlüğü, sitleri bölgelendirme çalışması başlattılar. Birinci, ikinci ve üçüncü bölge sit alanları olacak. Isparta, Burdur ve Antalya’daki sıkıntıları Antalya’daki sit komisyonuna bildirdim. Bu yazılar dikkate alındı. Bölge müdürlüğümüz alanındaki sit alanları ihalaye çıkartıldı. Şu anda çalışmalara başlatıldı. Yörenin de hassasiyeti dikkate alınarak sürdürebilir kullanım mantığıyla çalışmalarını yürütecekler. İnşallah burada orta yolu bulacağız.

YOL HARİTASI ÇİZDİK UYGULUYORUZ

Gölcük’ün tamamı birinci derece sit alanı. Belli yöreleri gölgelendirilecek ve sınıflandırılacak. Tek sıkıntı her yerinin birinci derece yapılması. İkinci ya da üçüncü derece olunca birçok şey çözülüyor.

Kovada Gölü Milli Parkı’yla ilgili çevre komisyonuna bir rapor verdim. Orada 4 statü vardır. Ama baktığınızda orası ölmüş bir habitattır. Çok sıkı koruma bir alanı iyi koruyacağım anlamına gelmez.

Amerika’da yellowstonemilli parkına 5 milyon kişi geliyor. Bizim ülkemizin marka olan bu alanları çok iyi donatarak reklamını yapmamız gerekiyor. Bir alan var hiçbir yatırım yapmamışsın, pislik içinde. Bu da ülkenin kötü reklamıdır. Topçam’da 15-20 yıl önce tuvalet yapılmış ve artık hizmet veremez halde. Sit alanı olduğu için inşaat yapamıyorsunuz. Biz inat ettik. 5 ayda sit komisyonundan geçirdim. Şimdi oraya 5 yıldızlı otelin hijyen kurallarını getirdik. Bu bizim markamız. Kesinlikle hijyen olması lazım.

GÖLCÜK PLANIMIZ HAZIR

Bir yol haritası çizdik ve uyguluyoruz. Her şeyin yasal zeminde olması lazım. Gölcük’te birinci aşama olarak yönetim planının revizyonuna başladık ve bitirdik. Burası doğal sit olduğu için buradaki her çalışma koruma amaçlı imar planının yapılması lazım. Bu da yapılıyor şuanda. Üçüncü aşamada Gölcük’ün bu alanlarının planlamamasını yapacağız. Gölcük ne olmalıdır? Gölcük baktığımız zaman 60 bin nüfuslu SDÜ, 19 bin nüfuslu Mehmet Akif  Üniversitesi ve yazlıkçı misafirlerimizin kullanabileceği bir alan olmalı. Günübirlik ve gençliğe hitap edebilecek bir planlama. Spor tesislerinin olabileceği bir planlama. Gölcük’te 100 dönümlük bir elmalık vardı. Gölcük’ün albenisi çok yüksek, gelen herkesin bir şey bulabileceği, üst düzey planlama ile bir belde, Europarkkonseptiyle planlayarak, yapmak istiyoruz. Ispartalının mutlaka bunu yapacağına inanıyorum.

GÖLCÜK, HERKES İÇİN ÖNEMLİDİR

Gölcük’ün arkası SagalassosAntik Kenti ve batı tarafı İnsuyu mağarasıdır. Bunun üçünün ilişkilendirilmesi lazım. Gölcük merkezli tracking, atlı yürüyüş ve bisiklet parkurları vs aktivitelerle Sagalassos’la bağlantı kurulmalı. Aynı şekilde İnsuyu ile bağlanmalıdır. Bir paket turla buraya gelen insan bu üç alanı da bir çırpıda dolaşabilir. Bu alanlarda hiç turizm yokken İnsuyu Mağarası vardı. Bir gelen insan bu 3 alanı çok iyi gezebilir. Bunla ilgili ön çalışmalara başladık.

Her Ispartalı için Gölcük önemlidir. Her Ispartalı mutlaka kendini Gölcük’e karşı vazifeli hisseder. Biz de böyle hissettik. Ama ne söylersen söyle yasal zeminde olamazsa söylenenler havada kalır. Gölcük’te mutlak koruma alanı olmadan hiçbir şey yapamazsın. Mutlak korumaya girerken izin alman gerekir. Biz bunu çözdük. Karşımızdaki ikinci engel birinci derece sit. Burada da çalışmalarımız devam ediyor. Gölcük, karavan turizmi için en uygun yer burası. Ama sit alanı olduğu için bu da yapılamıyor. Projelendirilirken bunlar da yapılmalı. Atıl bir vaziyette Kır Gazinosu vardı. Onun da ödeneği çıktı. Önümüzdeki günlerde tadilatı yapılacak. Burayı Isparta’ya kazandırmamız ve barıştırmamız lazım.

40 BUNGOLOV EV PLANLIYORUZ

Kızıldağ’da Gölcük’ün paraleli. Kızıldağ Milli Parkı 59 bin 600 hektar alandır. Tamamına yakını birinci derece sit alanıdır. 1985 yılında yapılan ağaç evler, burası birinci derece sit olduğu için 2009 yılında Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü’nden yıkımı için yazı yazılmıştır. Ama sitten önce yapıldığından yıkımı durdurduk. Planlama ekibimiz Kızıldağ parkıyla uğraşmaktadır. Birinci olarak Gölcük’teki uzun dönem gelişim planı yapmak. İkinci aşama koruma amaçlı imar planıdır. Üçüncü olarak sit çalışmasında buradaki sit sorununu da çözdüğümüzde zaman özellikle Şarkikaraağaç’taki kısmı sağlık turizmi açısından önemli. Oradaki Bungalov evlerinin sayısını da 40’a çıkarmak istiyoruz. çünkü ciddi talep var. Dedegöl Dağı’nı da milli parka almak istiyoruz. dağcılık Federasyonu’ndan böyle bir talep geldi.  MeliklarYaylası’da var. İnşallah olursa oraya bir dağ kenti kurdurmak istiyoruz.  Pınargözü’nde de günübirlik düzeni yaptık. Altyapıyla birlikte gelen insanın her türlü ihtiyacını karşılayacak bir proje yapacağız.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.